Ergonomiatuotteilla- ja ratkaisuilla parannetaan työympäristöä sekä sen toimintaa tukevia ratkaisuja

Työpaikan ergonomian suunnittelulla pyritään kehittämään työtä ja työolosuhteita. Pyrkimyksenä on suunnitella työtilat, -välineet ja -prosessit sekä hankinnat jo etukäteen sellaisiksi, että ne sopivat mahdollisimman monelle käyttäjälle.

Ergonomiset ratkaisut ovat osa onnistunutta työympäristökokonaisuutta

Hyvin suunniteltu työympäristö parantaa työn tuloksellisuutta ja työn sujuvaa tekemistä, tukien samalla yksilön hyvinvointia ja työssä viihtymistä. Onnistunut työympäristökokonaisuus muodostuu tekijää ja toimintaa tukevista, esteettisistä, ergonomisista ja muunneltavista kalusteista sekä akustisesti miellyttävästä että turvallisesta työympäristöstä.

Työpisteen ergonomia

Liikkuvuuteen innostavien toimistokalusteiden ja muunneltavien työskentelyasentojen avulla työtä voidaan tehdä joko istuen tai seisten. Työtuolien ergonomisuus on tärkeää, kun istutaan pitkiä aikoja. Säädettävät ja erikorkuiset istuimet takaavat myös tilan muunneltavuuden ja monipuolisen käytön. Seisominen edes osan työajasta, on hyvä vaihtoehto staattiselle istumiselle ja säädettävän työpöydän avulla työasennon vaihtelu käy helposti. Työasentojen vaihtelulla voidaan vähentää kehon kuormitusta sekä lisätä hyvinvointia ja työssä jaksamista. Katso tuote- ja toimistokalustevalikoimaa klikkaamalla tästä.

Vältä päätetyöskentelyn aiheuttamat vaivat hyvän työergonomian avulla

Data Group SataIT:n edustamilla ergonomiatuotteilla pidät huolen, että työskentelysi tapahtuu ergonomisesti hyvässä asennossa, ja vältät näin turhaan rasittamasta selkääsi, hartioitasi tai niskaasi. Hyvä työergonomia on tärkeä panostus työntekijän hyvinvointiin ja tuottavuuteen ja sillä ehkäistään päätetyöskentelyn aiheuttamia vaivoja. Lue tarkemmat tiedot tuotteista maahantuojamme sivuilta täältä.

Ranne- ja käsivaivat

Ranteen rasitusvammat johtuvat usein yksipuolisesta ranteen kuormittamisesta. Moni on saanut apua rullahiirestä, joka mahdollistaa hiiren käytön tasapuolisesti kumpaakin kättä käyttäen. Myös erilaiset ranne- ja kyynärtuet tai pystyhiiren käyttäminen ovat avuksi. Muista pitää taukoja ja venytellä sormia ja ranteita aina kun voit.

Selkäkivut

Pitkäaikainen istuminen voi rasittaa selkää. Vaihtoehtoina on ergonomisemman työtuolin hankinta tai siirtyminen sähköpöydän käyttäjäksi, jolloin voi helposti valita haluaako työskennellä istuen vai seisten. Yksi vaihtoehto on keinuva OnGo Free tuoli, joka aktivoi erilaisia lihaksia tai satulatuoli, josta monet eivät halua enää kerran kokeiltuaan luopua. Kouvolan myymälässämme on mahdollista kokeilla erilaisia tuolimalleja.

On myös hyvä kiinnittää huomiota siihen minkä päällä seisot. Kova lattia rasittaa jalkoja ja päätetyöskentelijän avuksi on tarjolla erilaisia työpistemattoja tai vaikkapa Gymba-aktivointilauta, joka toimii keinulaudan tavoin aktivoiden jalkojen ja selän lihaksia. 

Niska- ja hartiavaivat

Erilaiset ergonomiset tuet ja hiiret voivat olla avuksi, mikäli kärsit niskojen ja hartianseudun kireys- tai kiputiloista. Moni suosittelee rullahiiren käyttöä, jolloin toisen käden yksipuolinen rasitus vähenee. Seisomapöydän käyttäminen mahdollistaa erilaisten työasentojen käyttämisen ja voi helpottaa hartiaseudun kipu- ja rasitustiloja. On myös tärkeää tukea kädet hyvin ja kyynärvarsille löytyykin erilaisia tukityynyjä. Myös kunnollinen valaistus ja näytön sijoittaminen oikealle korkeudelle ja etäisyydelle vähentää rasitusta. Työfysioterapeutilta voi kysyä vinkkejä työergonomian parantamiseen. On myös hyvä pitää säännöllisesti taukoja ja tehdä erilaisia venytyksiä ja avaavia liikkeitä, jotta verenkierto piristyy lihaksissa. Lue työpisteen ergonomiasta lisää blogistamme.

Varaa maksuton ergonomiakartoitus

Varaa työtilasi maksuton ergonomiakartoitus tästä tai ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella. Kartoitamme ja suunnittelemme työtilaasi sinulle parhaiten soveltuvan ratkaisun. Tuotteet joita edustamme ovat työterveysalan ammattilaisten suosittelemia ja edustavat turvallista ja ergonomista työympäristöä 2010 luvulla.